Asuntovälityksen alati muuttuva, hektinen sekä haasteellinen toiminnan sykli vaativat myös osakseen osaavaa sekä informatiivista markkinointia. Mitkä ovat nykyajan välitysfirmojen parhaimmat tavat saada äänensä kuuluviin, luoden samalla jatkuvaa, uusiutuvaa asiakasvirtaa?
Asuntovälitysfirmojen yksilölliset tavat voivat vaihdella tavoitettavan asiakaskunnan sekä asuntomarkkinoiden vaihtelevien liikkeiden mukaan. Uusiutuvan asiakasvirran ylläpitäminen sekä vastaavasti sen kasvattaminen vaativat välitystoimistoilta jatkuvaa ajan hermolla pysymistä, jossa on tärkeää olla myös tiedossa asiakkaiden tarpeet sekä niihin vastaaminen järjestelmällisellä tavalla.
Monipuolinen digitaalinen markkinointi on myös tavoittanut asuntovälittämisen aikakauden, joka on noussut aivan uudenlaiseen merkitykseen maailman radikaalisti muuttuneen tilan takia. Välitysfirmojen ensisijainen käyntikortti on tietenkin välittäjä itse sekä hänen henkilökohtaiset kontaktinsa. Välittäjän omien verkostojen ylläpitäminen sekä niiden kehittäminen voivat tuoda omaan kaupankäyntiin ratkaisevia tekijöitä. Aktiivinen verkostoituminen niin uusien kuin vanhojenkin asiakkaiden kanssa voi olla jopa nykypäivän välittäjän tehokkain myyntikortti.
Kun kohteena on tavoittaa asiakas digitaalisesti, on tärkeää ymmärtää ihmisten erilaisia tarpeita. Kun tavoitteena on pystyä saavuttamaan välitettävästä asunnosta saatava parhain mahdollinen hinta, siinä voi olla mukana osatekijä https://www.parhaat-nettikasinot.com/.
Digitaalisen markkinoinnin perusteet on helppo luoda ja sen ylläpitäminen kasvaa koko ajan, aina vain parempaan potentiaaliin. Asuntovälitysfirmojen nettisivuilla olevat 3D-esittelyt asunnosta ovat oikein oivallinen tapa pystyä antamaan asiakkaalle realistinen kuva myytävästä asunnosta. Videopuhelujen avulla tapahtuvat asuntoesittelyt mahdollistavat niiden toteutumisen mistä päin maailmaa tahansa ja melkein milloin vain. Tämä luo vapautta sekä myös uusia mahdollisuuksia, niin ostavalle asiakkaalle kuin välittäjällekin. Pelkästään digitaalisesti tapahtuvien asuntokauppojen yleistyminen tulee varmasti nostamaan päätään seuraavien vuosien kehityksen aikana, sillä se luo helppoutta asioiden nopeaan etenemiseen.
Oli kyse sitten uudiskohteesta, remontoitavasta suuresta tontista tai vuokrattavasta asunnosta, on niiden yksityiskohtaisella videokuvaamisella välitysfirmojen sivuille suuri merkitys. Huolellinen ja laadukkaasti kuvattu video antaa myös kuvan itse välitysfirman tasokkuudesta, joten videoiden sujuvuuteen markkinoinnin näkökulmasta kannattaa ehdottomasti panostaa.
Monella asuinpaikkakunnalla on tiettyihin asuinalueisiin kohdistuneet pienemmät sanomalehdet, joiden yksi pääpaino on asuntojen myynti-ilmoituksissa. Ne ovat säilyttäneet yllättävänkin kauan paikkansa asuntojen markkinoinnin välineenä, vaikka myös sanomalehdet ovat suurilta osin digitalisoitumisen murroksessa. On vaikeaa arvioida, tulevatko perinteiset sanomalehti-ilmoitukset säilyttämään paikkaansa tulevaisuuden markkinoinnissa. Toki myös sukupolvien kehittyminen sekä tapa kasvaa keskelle netin suurta aikakautta luovat muuttuvuutta tässä asiassa.
Sosiaalinen media – kuinka saada siellä äänensä kuuluviin?
Jatkuvien mobiilisovellusten sekä netin palvelujen kehittyessä voi asuntovälityksen olla alana haasteellista löytää sieltä oma paikkansa. Käytettävänä on lähestulkoon mitä tahansa, eikä ihan jokaiseen sosiaalisen median kanavaan ole kannattavaa rakentaa yrityksen markkinointia. Suosituimpien sovellusten kehittymistä kannattaa toki seurata ja pääpaino on hyvä olla vain kaikista kannattavimmissa sosiaalisen median kanavissa. Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok ja Facebook ovat korjanneet potin jo kauan aikaa omiin taskuihinsa. Myös TikTok on kannustanut monet firmat luomaan personoitua sisältöä ja se onkin hieno mahdollisuus tuoda omaa persoonaansa enemmän esille.
Myös viestinnän taso on muuttunut paljon eikä onnistuneen asuntokaupan markkinointi ole enää vain pelkkien puhelujen varassa. Näppärä yksityisviestien lähettäminen esimerkiksi Instagramissa voi tuoda niin asiakkaalle kuin välittäjällekin helpomman kuilun lähestyä asian tiimoilta.
Vaikka markkinoinnin kehittyessä varmasti jotain vanhaa ja perinteistä jää pois, tulee tilalle myös paljon uutta. Mietitään vaikka vanhusta, joka on aikeissa etsiä uutta, potentiaalista asuntoa. Asiakkaan on vaikea liikkua paikasta toiseen ja tämä luo myös asunnon ostamisprosessiin suuria haasteita. Videoiden välityksellä tapahtuva asunnon esittely ja laadukkaiden, yksityiskohtaisten kuvien välittäminen voivat helpottaa tämän asiakkaan kaupankäyntiä ratkaisevan merkityksellisesti.
Persoonallisia postauksia, laadukkaita kokonaisuuksia. Tämä luo paljonkin asuntovälittäjien informatiiviseen markkinointiin.
Markkinoinnin perusteellinen suunnitteleminen ja sen eri keinojen kehittäminen sekä päivittäminen pitkin vuotta on tärkeää pitää muistissa. Suunnittelussa voidaan käydä läpi laajasti eri kanavat, eli mitä pitkin halutaan tavoittaa potentiaalinen asiakaskunta ja miten se eroaa 1000 muun samankaltaisen julkaisun joukosta. Grafiikka, kieliasu, oma tavoitettavuus sekä välitettävien asuntojen hintataso luovat perustaa välitysfirmojen yleiskuvan luomiselle.
Kuinka tavoitetaan eri ikäryhmät sekä eri elämäntilanteissa olevat asiakkaat? Kansainvälisyyden merkitys on myös tärkeää ja se voikin luoda aivan omanlaisiansa haasteita välittäjille. Asunnon ostaja voi tulla lähestulkoon mistä kohdemaasta tahansa, eli asiointi on hyvä hoitua ainakin vähintään englanniksi. Mikäli kaikki julkaisut tapahtuvat suomeksi, kuinka saadaan tavoitettua ulkomaisia asiakkaita?
Nettisivujen olisi hyvä olla nykypäivänä mahdollista saada myös englannin kielellä.
Asunnonvälityksen markkinointi ei ole nykypäivänä todellakaan mikään helppo nakki. Kilpailu lisääntyy jatkuvasti ja uudetkin tulokkaat ymmärtävät heti alkuunsa laadukkuuden ja luotettavuuden merkityksen asiakkaiden näkökulmasta. Oman persoonan ja kontaktien avulla voikin luoda itselleen aivan uniikin asiakaskunnan, jota voi buustata ja laajentaa tehokkaan markkinoinnin avulla.
Välitysfirmojen markkinointi ei toki ole ainut ratkaiseva tekijä, sillä myös asiakaspalvelun ja muiden asioiden sujuvuuden tulee olla kunnossa.
Erilaisten persoonallisuuksien ja hyvinkin vaihtelevien tilanteiden hallinta vaatii pelisilmää, joka ei taas välttämättä liity mitenkään onnistuneeseen markkinointiin. Itselleen oikeanlaisen välittäjän löytäminen on tärkeää, ja se voikin kantaa useisiin onnistuneisiin asuntokauppoihin tulevaisuudessa. Vaikka asunnon myyminen sekä ostaminen on aina tilanteista riippuen hyvinkin stressaavaa, se antaa myös asiakkaalle uudenlaisen alun omaan elämäänsä. Onnistuneet asuntokaupat tuovat aina niin välittäjälle kuin ostajallekin paljon lisäarvoa tulevaisuuteen.