Sähkön kilpailutus

Helppohinnan sähkön kilpailutus kestää keskimäärin 6 minuuttia!
Käyttäjämme säästävät kilpailuttumalla keskimäärin 107€/vuosi!

tai arvioi liu'uttamalla

Arvioitu vuosikulutus (kWh)
8000 kWh

Kiinteistönvälityksen 30 vuotta Lahden leveysasteella

Digitalisoituminen on tullut jäädäkseen jokaiselle elämän alueelle. Asuntokaupan viimeisimpiä uudistuksia on esim. nykyisen, setelipainossa painetun osakekirjan muuttuminen sähköiseksi rekisteritiedoksi, joka vaihtaa lähitulevaisuudessa omistajaa pelkän enter-näppäimen painalluksella.

ark-kiinteistot LKV-myyasuntoni1Vielä 1980-luvulla kopiokoneen tuoksu vastaanotti jokaisen toimistoon saapuvan. Kopioinnilla olikin ensiarvoisen tärkeä rooli sisäisessä tiedonvälityksessä. A4-papereita jaettiin jatkuvasti, jotta kaikki pysyisivät tapahtumien tasalla. Välittäjät raahasivat mukanaan tärkeintä tietolähdettään eli myytävien kohteiden -mappia valtavankokoisissa ”haitarisalkuissa”. Kaikki asiakirjat kirjoitettiin vielä tavallisella kirjoituskoneella jäljentävän, sinimustan kalkkeeri-paperin lävitse. Asiakas tavoitettiin sillä perinteisellä, sunnuntaisella lehti-ilmoituksella, joka useassa perheessä silmäiltiin höyryävää aamukahvia juodessa lävitse. Kunnes 80-luvun lopulla toimistolle ilmestyi ensimmäinen NMT-matkapuhelin kannettavine akkuineen ihmeteltäväksi. Sen jälkeen alkoikin todella tapahtua.

ark-kiinteistot LKV-myyasuntoni21990-luvun alkumetreillä yllättäen – kuin tyhjästä jokaiselle iskettiin keskelle työpöytää ikioma näyttöpääte. Muutosvastarinta oli tuolloin lähes käsinkosketeltavaa… Vastarinta murtui, kun laitteen tuomat hyödyt alkoivat selkiytyä, mm. tarvittavat viralliset asiakirjat muuttuivat sähköisiksi ja ne saatiin näppärästi tulostettua printterin (kylläkin koko toimiston yhteisen) avulla, rahaliikenne alkoi olla nyt entistä helpompaa; pankkijärjestelmiin saatiin yhteys vain puhelimen ja modeemin välityksellä. Tieto kulki vaivattomasti yrityksen sisällä intranetin ja sähköpostin kautta, ilman paperikopioita. Tuo ajanjakso oli myös ”telefaxin” kulta-aikaa, joskus sille jopa jonotettiinkin. Vuosituhannen vaihtuessa uudenvuodenyönä lähetimme tekstiviestejä rakkaimmillemme  GSM-verkon kautta, ja kännykkä oli jo niin pieni, että se solahti vaivatta pienimpäänkin käsilaukkuun ja pikkutaskuun.

Kiinteistövälityksen luonne muuttui kertaheitolla 2000-luvun alussa, kun koko asuntotarjonta siirtyi äkkirynnäköllä nettiin. Rynnäkkö herätti miettimään, olivatko toimistot enää tarpeellisia vai muodostuiko niistä kiinteistönvälitysyrityksille vain pelkkä kuluerä. Voidaankin todeta, että muut kaupanalat on vasta nyt pakotettu avaamaan silmät Ruususen unestaan siihen järisyttävään muutokseen, mikä tapahtui asuntokaupassa jo reilut 10 vuotta sitten.

Mihin kiinteistönvälittäjää tarvitaan vielä 2010-luvulla? Koen vahvasti, että välittäjän tehtävä ei ole muuttunut yli 30 vuoden aikana. Välittäjää tarvitaan edelleenkin lakiasioiden asiantuntijana ja auttajana asuntokaupan karikoissa. Asunnon myyminen ja ostaminen herättävät suuria tunteita, koska kyseessä enemmän kuin rahallinen omaisuus, puhutaanhan perhe-elämän tukipisteen, kodin, myymisestä.

ark-kiinteistot LKV-myyasuntoni3Brutaalisti rahasta puhuttaessa välittäjällä on paras markkinatuntemus oikean hintapyynnön määrittämiseen. Joskus päivästä toiseen jatkuva, konkreettinen myyntityö saattaa tuoda yllätyksiä itsemyyjille: kuinka suhtautua asuntoa negatiivisesti arvostelevaan ja röyhkeästi tinkivään ostajaehdokkaaseen. Lisäksi asuntokaupan erilaiset sitovat sopimukset, oikeudet ja velvollisuudet lakipykälineen, rahaliikenteeseen liittyvät neuvottelut sekä vakuudet tuottavat usein päänvaivaa ja kuumentavat tunteita. Tässä kaikessa ammattitaitoinen välittäjä valaa öljyä laineille, toimii viestinviejänä, turvallisena olkapäänä ja auttajana.

Vaikka olemme vieneet lähes kaiken kaupankäynnin verkkoon, kodin myyntityö on edelleen ennen kaikkea luottamustehtävä. Tehtävä, joka hoidetaan kahdenvälisissä keskusteluissa, ja johon valitun välittäjän tulee paneutua kaikella osaamisellaan ja tarmokkuudellaan. Vain siten syntyy hyvä ja turvallinen asuntokauppa, ei digitaalisesti vaan asiakasta kuunnellen – inhimillisesti.

Jätä kommentti